♥ Muffins

Hej på er!

Det finns både för och nackdelar med att ha köpte ett 50 år gammalt hus. En av fördelarna eller nackdelarna, beror på hur man ser det, är att trädgården också är 50 år gammal. Vi har jordbubbar, rabarber, vinbär och hallon bara för att nämna lite av vad som växter runt knuten. Jag tänkte att jag måste utnyttja vad som ingick i köpet! :) Så i helgen när jag var ensam hemma så bakade jag dessa muffins.

Rabarber- och jordgubbsmuffins

Portioner: 12 stycken

150 g smör eller margarin
2 dl ljust muscovadoråsocker 
2 ägg
1 citron 
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver
125 g jordgubbar
125 g rabarber

Topping
2 dl crème fraiche
ca 1 dl citronmelissblad
3 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
jordgubbar


 

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Rör matfett och muscovadoråsocker smidigt. Rör ner äggen ett i taget. Skölj citronen och riv av skalet från halva citronen. Rör ner skalet, mjölken och mjölet blandat med bakpulver. Ansa och skär rabarbern i ca 1/2 cm bitar och skär jordgubbarna i mindre bitar. Vänd till sist ner rabarber och jordgubbar i smeten.
3. Klicka ner smeten i mellanstora muffinsformar.
4. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
5. Mixa hälften av crème fraichen med citronmelissbladen. Blanda i resten av crème fraiche, florsocker och vaniljsocker och vispa det tjockt med elvisp.
6. Bred toppingen på muffinsen och lägg på en jordgubbe och citronmeliss.

Jag hoppade över toppingen, men den verkar ju iof god!

//Sara ♥





Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (Visas ej)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0