♥ Jordgubbstårta

Den här jordgubbstårtan ska jag göra till i morgon. Jag gjorde den för några års sen, även då till en midsommar så jag vet att den är jättegod. Prova den!


Jag har köpt färdig tårtbotten!

Jordgubbstårta

Jordgubbstårta

Buffé nr 6 2006, sid 17

Ingredienser
Portioner: 15 personer

TÅRTBOTTEN
4 stora ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
1 1/2 tsk bakpulver
3 msk hett vatten

FYLLNING
3 rabarberstjälkar (ca 350 g)
3 msk flytande honung
2 dl äppelmos
3 dl vispgrädde
1 liter jordgubbar


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa äggulor och socker poröst.
3. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver. Vänd ner mjölet i socker- och äggblandningen. Häll på vattnet.
4. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ner i smeten.
5. Smöra och bröa en stor, rund form (ca 30 cm i diameter) och häll i fyllningen. Grädda kakan ca 40 minuter, känn efter med en sticka om den är torr. När kakan svalnat, stjälp upp den på ett fat och dela den i tre bottnar.
6. Skala och skiva rabarberstjälkarna. Smält dem med honung i en kastrull på svag värme ca 10 minuter. Låt svalna.
7. Lägg rabarberfyllningen på understa bottnen. Lägg på den andra bottnen och bred på generöst med äppelmos. Lägg på den tredje bottnen.
8. Vispa grädden och fördela den över tårtan.
9. Ansa, skölj och skiva jordgubbarna, fördela dem över tårtan. Dekorera gärna tårtfatet med vackra blad, t ex från hallonbusken.

//Sara ♥


:martina

Det där låter ju supergott! Det får det bli nästa år då jag hoppas jag har lite mer tid för sådant än vad jag lyckas få ihop iår. Hoppas ni får det bra på senoren och en lugn och skönt midsommar! Hälsa kära kusse ifrån mig! Kramar M.

2009-06-18 @ 18:43:51
:Sofia

SV: Tack syster. Du är också ganska bra. Dock så brukar jag tänka att min kreativitet kommer från farfar. Han är den enda jag kommer på från släkten som var väldigt påhittig. Som jag! :D

2009-06-23 @ 23:53:35
Hemsida: http://travelingaroundtheworld.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (Visas ej)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0