♥ Förlossningsberättelse

Hej!
Ja, det är många som är nyfikna på hur det gick till då vår underbara dotter kom till världen. Nu har jag äntligen tid att berätta för er.

Jag vill börja med att gratulera morfar Nenne som gissade rätt på datumet. Han gissade även på att det skulle bli en liten flicka. Det var bara han och jag som trodde det i vår närmsta familj :) Priset är en heldag med Signe ♥




På tisdags eftermiddagen (4 maj), ungefär vid 18 tiden, började jag känna att det va nått speciellt. Jag och Fredrik satt vid datorn och kollade på nått. Jag sa till honom att det va nått på G, men till en början märkte han inget på mig. Men efter en timma började vi klocka värkarna som egentligen inte gjorde ont, det kändes mest att det va nått. Vi hade blivit tillsagda att ringa tidigt till förlossningen då jag skulle ta några extra prover pga min medicin. Efter att vi ätit mat nån timma senare så ringde jag och berättade att jag hade regelbundna värkar med var tionde minut. Jag fick ju självklart svaret att det var för tidigt. Jag sa till Fredrik att pappa får nog rätt :)

Efter att inget hade förändrats vid 23 tiden gick vi och la oss. Fredrik som hade varit hemma från jobbet för en förkylning somnade direkt. Men det gjorde ju självklart inte jag. Vid halv två tiden gick jag upp, då värkarna gjorde betydligt ondare. Jag satte på min favvo film, Dirty Dancing, och satte mig i soffan och klockade värkarna. Nu kom dom med 5 minuters mellanrum.

Jag ringde åter till Förlossningen och fick rådet att ta ett varmt bad. Så jag gick upp och väckte Fredrik och sa att jag skulle ta ett bad och att han kunde sova vidare... :) Men det gick han inte med på utan kom ner till mig och hjälpte mig klocka värkarna när jag badade. Helt plötsligt var det bara två minuter mellan.... nu va klockan tre ungefär och Fredrik tyckte absolut att jag skulle ringa igen.

Tjugo i fyra var vi inne på förlossningen och jag blev tillkopplad på en CTG. Där visade det även att jag hade mellan 1,5 och 2 minuter mellan värkarna. Barnmorskorna sa mest oj va tätt dina värkar kommer. Under hela tiden jag var hemma hade jag en TENS som smärtlindring och den hade jag även på när jag kom in. Undersökningen visade att jag var öppen fem centimeter och hade gjort halva jobbet hemma :)

Vid femtiden sa BM nu ska jag bjuda dig på lite lustgas! Just det tänkte jag... jag kan få smärtlindring :)! Undra hur man ska tolka det? Gjorde det inte så fruktansvärt ont då, eller? :) Fredrik hade koll på värkarna åt mig och talade om när det började gå upp och ner. Jätteskönt tyckte jag. Men efter en halvtimme tyckte BM att jag skulle kopplas i från CTG´n. "Här kan ni inte ligga, detta kommer ta lång tid. Upp och gå lite med dig nu"

Det räckte att jag satte mig upp i sängen så gick vattnet och efter några steg frågade jag om jag kunde krysta snart. Jag fick lägga mig i sängen igen och en ny undersökning gjordes som visade att jag var öppen nio centimeter. Barnmorskorna började förbereda för förlossningen och jag låg där och kände hur jag hade halva huvudet ute. BM sa att nu ser jag huvudet och jag krystade ungefär fyra gånger på tio minuter, sen var hon ute. Signe föddes kl 06.15 den 5/5-10. Hon vägde 3 645 g och var 52 cm lång.


Precis född och ligger och värmer sig på lyckliga mamman.


Jag fick  mycket beröm av barnmorskorna för att jag jobbade så bra med värkarna och var imponerade av att det gick så fort. Fast det kunde ju inte jag göra nått åt :) Från att jag kände att nått va på G tog det 12 timmar men från att vi kom in till BB tog det 2,5 timmar :) Efter fyra timmar flyttades vi till patienthotellet där vi stannade och vilade upp oss i drygt 48 timmar.





Lycklig pappa håller sin dotter för första gången.




Första kläderna på...stl 50 var på gränsen för litet:)



// Sara♥


:Marie Brander

Och här sitter jag och gråter! Vad duktig du var! Ute på andra sidan:)



Ser fram emot att träffa lilla Signe så småningom.



Kan inte låta bli att undra om det just var för det var morfar som vann som det blev en heldag med Sigen??? Eller hade jag också fått det som pris?



Pussa på underverket från mig och Ottilia. Killarna är inte hemma!

2010-05-12 @ 11:51:04
:Sofia

Jisses...

Verkar ju ha gått hur smidigt som helst...

Menar du att du inte ens hade ont?????

Ska bli spännande att träffa den lilla.

Ha det toppen alla 3...

Kramar

2010-05-12 @ 12:21:29
Hemsida: http://mattelins.blogg.se/
:sofie

Kul att höra att allt gick bra! Det är bara att grattulera att du tillhör den skaran av förstföderskor som inte tyckte att det gjorde förskräkligt ont att föda, vi e inte många men vi finns! Hon e verkligen jätte fin och jag är så glad för er skull (höll tummarna för en tjej, men man vet ju aldrig..)Hoppas att ni inte svalt ihjäl på patienthotellet, har observerat att det inte är några "matbilder" där ifrån..;)Vi tyckte inte maten va någon höjdare som sagt..

Vad hette din barnmorska kanske hade vi samma, min hette Kerstin Norden.



Ha det nu så bra o pussa på underverket! Ska bli kul att träffa er vid midsommar, då kan jag säga att då e det nog många som kan tänka sig "lukta lite bebis" Agnes lär bli helt såld, bebisar är det bästa hon vet...



Kram Sofie

2010-05-12 @ 19:35:04
:Sofia

Tybbe...

Oooo ja... Riktigt bra dag på jobbet...

Klart vi ska hem nästa år...

Har ju blivit tradition...

Ha det så bra och krama din fin familj...

Kramar

2010-05-12 @ 21:27:13
Hemsida: http://mattelins.blogg.se/
:Erika

Men gud, det är ju helt otroligt! Låter som att det inte gjorde något ont allt tycker jag :P Men det gjorde det väl? :P Hoppas vi ses snart! Kramar!!

2010-05-12 @ 23:28:07
Hemsida: http://erikasbloggomalltutommode.blogg.se/
:Linda

Vad fint du berättar om er dotters resa till livet utanför magen! Det låter verkligen som om du njöt av upplevelsen och inte lät smärtorna påverka dig alls. Du är kanske är en "sådan där" som passar perfekt för att föda barn. Nu får ni njuta av er underbara dotter varje dag. Härligt!

Det är så roligt att läsa förlossningsberättleser.

Ta hand om er alla tre och njut av att vara föräldrar, försök dock att inte glömma bort att ni också är Sara och Fredrik fortfarande... =) (Jag vet att det är nästintill omöjligt till en början..)

Kramar

2010-05-14 @ 12:25:42
Hemsida: http://buslarson.blogg.se/
:Martina

Åh, vilken liten tös, så söt hon är! Här sitter jag bara och tjuter :) Är så glad att allt gick så himlans bra för , det låter ju nästan lite otroligt! Måste få träffa er snarast! Slår dig en signal när jag kan sätta mig ner och prata ordentligt. Nu ska vi ha lite tacotime här hemma! Krama om familjen! <3

2010-05-14 @ 18:18:59
:Malin -Änglamamma och gravid

Åå så skönt att läsa den här! Speciellt nu när det börjar närma sig för oss!
Och vilket fint litet resultat efter arbetet! :) <3

Svar: Visst är det :) Det finns förlossningar som går snabbt och enkelt! Lycka till med din :)
Sara

2013-09-15 @ 18:58:46
Hemsida: http://josefinaelma.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (Visas ej)

Hemsida:

Kommentar:

RSS 2.0